Warm-up slot

"Ikzelf doe altijd een theedoek helemaal rond de groep," schreef Spironski op 12 mei als reactie op m'n blog over het opwarmen met een muts op de machine, "dus ook rond de schijf en de uitloop onderin. Op die manier heb ik mijn eigen machine echt in een half uur op 94º C zitten."

Om het dan nog één keer te proberen heb ik een theedoek, een das en een omslagdoek rond de zetgroep gedaan:
Maakt allemaal weinig uit: twee minuten sneller dan de ijsmuts, zeventien minuten sneller dan opwarmtijd van de machine zonder extra moeite. En een klein kwartier langzamer dan de machine van Spironski.

100 ml (in 15 seconden) in het kopje om op te warmen, intussen koffie malen en tampen, dan een ristretto zetten:
Die is lekker en hij houdt zich goed in de volle zon...

Het meten van de temperatuur in de cam chamber van de E61 gaat vermoedelijk weinig nieuws meer opleveren. Of heeft iemand nog suggesties? Binnenkort krijg ik de filterdrager binnen met manometer en een opening voor de temperatuurprobe. Als ik die aan de datalogger koppel kan ik in kaart brengen welk temperatuurverloop er is pal onder de puck.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser