Oosters handwerk in Westvoorne


Voor de bewoners van het tehuis wordt van alles georganiseerd en er is zelfs een computerlokaal waar senioren vertrouwd worden gemaakt met de communicatie van de nieuwe eeuw.

Op de gang zie ik biljetten hangen van free lance hulpverleners die ieder een idee hebben om de levensavond aangenamer te maken.

"Wil jij jouw leven in eigen hand nemen?" vraagt Marjan. Zij is "practioner" en ze weet een manier om je bewust te worden van je eigen kracht. Terwijl ik het lees heb ik even de neiging flauw te doen en te denken dat ze daar nu pas mee aan komt, bij mensen die hun eigen vuilniszak al niet meer op kunnen tillen. Maar dat is te sterk gesteld natuurlijk. En het is wel een mooi idee om "in kontakt te komen met je natuurlijke gave om jezelf te helen." Nu meer dan ooit. En wie wil er niet "leven vanuit liefde, licht en overvloed!" in deze tijd van lage pensioenen, duister en dood. Onder de symboliek van Michelangelo's Schepping, met God die reikt naar de mensenhand, wordt "reconnectieve healing" aangeboden. Ik had er nog nooit over gehoord maar nu ik het heb opgezocht, blijkt dat er veel aan wordt gedaan. Het kost afhankelijk van de healer 60 tot 150 Euro per uur en voor een volledige "reconnection" moet je rond de 750 Euro over hebben.


Een "Feelgood massage" dan. Die is er ook voor de kleine beurs. Ik zie niet veel bewoners met de auto naar de wintersport rijden maar masseur Gijs vraagt: "Last van de onderrug na lang auto rijden? Of spierpijn na de wintersport? Maak dan gebruik van de feelgood Massage thuiswinkel! De meest ontspannen winkel bij u aan huis."
Vijfentwintig euro voor 30 minuten aan huis is niet veel. En nu, rond de jaarwisseling, biedt Gijs zelfs een "Zomerzicht aanbieding: bij reserveren van 2 massages de 3e massage gratis." Nog geen 17 Euro per keer, dat zou ik mijn eigen moeder zo kado doen. Je mist dan het licht en de liefde en de overvloed maar je komt wel tot ontspanning.

Het kan nog voordeliger. Een consultatiebureau voor senioren is actief in gezondheidsbevordering en preventie van ziekte. Het bureau probeert ouderen actief te houden en het ondersteunt campagnes om te stoppen met roken. Een consult van 50 minuten is gratis en ook vervolgprojecten zijn kosteloos.
Een van de projecten is een workshop handreflexmassage.
Een shiatu- en voet/handreflextherapeute geeft uitleg over deze "oeroude geneeswijze." Oei, twee woorden die mij vreemd voorkomen, want "oeroud" hoeft niet per se "goed" te zijn, kijk maar naar computers, en "geneeswijze" kan veel beloven maar gaan je klachten ook over? Daar zijn ze gelukkig realistisch in. Drukpuntmassage kun je eenvoudig leren en je kunt er gezondheidsproblemen mee "verlichten of ontspannen."

Er staan geen uitroeptekens op dit biljet. Daar zou ik heengaan.

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser