Blikschepper

[foto's: Hans Franz]


Elke keer dat hij vanuit CS Amsterdam binnenstapt, maakt hij een foto van de Nicolaaskerk. De kerk staat er altijd onbewogen en toch anders op en ook de wereld is steeds een nieuwe.

Zaterdag was het licht zo mooi dat we lang op dezelfde plaats bleven staan kijken. De opkomende zon straalde om het stationsgebouw en het licht werd nogeens gereflecteerd door de glimmende tramrails. Ieder die het plein overstak liep door bundels goud licht, vrijwel niet te vangen met de camera maar het gaf niet, gewoon daar te staan en het mee te maken was al schitterend. Wat een feest om ogen te hebben, te kunnen zien.


Verderop hingen gelovige jongeren een spandoek over het informatiebord van de herinrichting van het stationsplein. In hun wereld gaat het niet om kleur maar om een simpele keuze tussen goed en kwaad, God of duivel, voor altijd in de hemel of eeuwig in de hel.

Ik spreek met een van de jongens. Een beleefde jonge man, mooie oogopslag. Hij geeft me een Engels boekje op handpalmformaat, "The Atheist Test" en hij vertelt me waar het over gaat. In het boekje wordt bewezen dat de evolutietheorie niet kan kloppen en dat God de wereld wel degelijk in zes dagen heeft geschapen.

De redenering: de mens heeft het colablikje uitgevonden. Zou het colablikje ook door evolutie kunnen ontstaan, gewoon door duizenden jaren te wachten? Nee toch! Dus is er een schepper, is er een God!

Voor wie op pagina 1 nog niet overtuigd was, staat er op de volgende bladzijde het bewijs dat de banaan nooit 'toevallig' kan zijn ontstaan maar wel degelijk is geschapen en wel voor ons:

1) de banaan is voor de menselijke hand gemaakt
2) het oppervlak is stroef, dat ligt goed in de hand (dat je lelijk kunt uitglijden over een bananenschil wordt hier even onvermeld gelaten)
3) je kunt aan de buitenkant zien of het binnenste eetrijp is
4) er zit een handig knopje aan om de verpakking open te breken
5) er zitten perforatielijnen in die makkelijk openscheuren
6) biologisch afbreekbare verpakking
7) gemaakt voor de menselijke mond
8) ronde punt, gaat er makkelijk in
9) is aangenaam op de smaakpapillen
10) krom, schuif je zo door

Ik vind dit wel een griezelige logica. Ik krijg het gevoel dat de schepping wordt platgeslagen en versimpeld. Zo kan een geestelijke die een misdienaar misbruikt redeneren dat het past, voorhanden is, goed smaakt en dus allemaal zo is bedoeld.

Op de volgende pagina staat dat ons netvlies maar liefst 137 miljoen lichtgevoelige cellen heeft. DUS! Ik begrijp wat er wordt bedoeld, maar om nu in God te geloven omdat die veel meer kan dan tot tien tellen...

Ik denk dat God bestaat, maar stel ik kom straks in de hemel en ik begroet hem met de woorden "dag! ik heb altijd in u geloofd hoor! ik dacht zo, het blikje cola is door de mens geschapen, en u heeft ons geschapen, ja toch?" -- dan zucht hij, kijkt Maria aan en die zegt "volgende keer een dagje langer over de schepping doen, dit was broddelwerk."

Reacties

Frans zei…
'n vriendin reageert -- volgens haar is een ananas zo lastig te pellen en ook is aan de buitenkant van een ananas zo moeilijk te zien of de binnenkant rijp is, dat het banaan-godsbewijs op losse schroeven staat.
Frans zei…
Reactie van Herman:

1) de banaan is voor de menselijke hand gemaakt

Ik denk dat-ie voor de apelijke hand is gemaakt. Bananen groeiden
oorspronkelijk ook helemaal niet bij Adam en Eva in de tuin, maar
een paar duizend kilometer naar het zuidoosten.

Gelukkig stammen wij van de apen af zodat wij die bananen ook
kunnen eten ;)

4) er zit een handig knopje aan om de verpakking open te breken

Alleen zijn we het er als mensheid niet overeens waar dat knopje
precies zit. Enkele Roemenen die ik ken maken de verpakking aan de
andere kant open.

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser