Catharina 3



Vanmiddag voer ik een eind mee over de Kostverlorenvaart met het schip Catharina 3, of eigenlijk drie schepen in een: Het voorste schip vaart achteruit en trekt een gigantisch ponton mee waarop hoge betonnen T-balken van straatlengte werden vervoerd met daar achteraan een hoge duwboot. Met z'n drieën als een stuk.

De combinatie is tegen de 12 meter breed en bij sommige bruggen is er dan 75 cm te verdelen, links en rechts tussen schip en kade. Ongelooflijk hoe de schippers samen (een vooraan, een achteraan, ze kunnen mekaar niet zien) de boel al honderden meters vóór de versmalling van een brug de boel hebben opgelijnd. Oude telefoonhoorns hangen als microfoon, door luidsprekers horen ze elkaar. Tot op het laatst worden correcties doorgegeven, van voor naar achter, en door de mannen die aan weerszijden op het ponton staan. Twee vingers van de rechterhand bedienen een kleine pen voor het roer, de vingertoppen van de andere hand handles voor twee motoren. Kleine bewegingen, grote kracht.

Langs de kade en voor de ramen van de huizen overal kijkers. Mensen die zwaaien.

Veel foto's gemaakt. Een van de jongens op het ponton schoot wat met mijn camera toen ik op het achterste schip was. Een van zijn foto's is een plaat waarvan ik wilde dat ik 'm had gemaakt.

Meer foto's staan tijdelijk op kostverlorenvaart

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser