Londinium-R and Eureka Mignon



I placed my L-R in the kitchen of my girl friend so we can enjoy easy and superb espresso in her home as well.

Before she was happy with a La Pavoni of mine but the results always vary on the fun little oldie and the ease of pulling a superb shot on the L-R feels like cheating, so easy.

The little Eureka Mignon (which is very affordable and quite silent for its size) pairs fine with the big machine.

And since they are both glossy-reflective they are almost transparent in the kitchen, not an intimidating mass of machinery.

At home I use the L1 more intensely again.

Reacties

Anoniem zei…
Hi Frans, how would you compare the Eureka Mignon to the Baratza Forte? I'm looking for a preferably smaller grinder for home use and am having difficulty choosing between the many options around $1000.
Frans zei…
Hi! The Forte is very heavy and feels like it's built to ensure none of the weak points of its original 'Mahlkönig Vario Home" are repeated. It makes a hell of a noise. I got the one with only the container the grinds fall into as the portafilter adapto wasn't included which is not a problem because it allows me to shake and mix the grinds before I pour them into the portafilter, but it makes the grinder less user friendly for others. The scale / grind by weight is not very precise. The Mignon is less expensive, much more quiet and easy to operate for others who don't need the versatility of the Forte. If one has excellent beans from a masterful roaster, both grinders will be very good for the espresso machine. For myself I am happy with the Forte, and the two delightful people that I gave Mignons to are happy with theirs ;-)
Sander de Bie zei…
Beste Frans,

Sindskort heb ik mijn Rocket Cellini vervangen voor een Londinium R. Een etzinger M had ik al in mijn bezit. Op mijn Rocket maakte ik heerlijke espresso met een naked filter en eigenlijk meteen zonder channeling. Dit echter na veel oefenen :-)
Met de Londinium R begin ik weer een beetje opnieuw, erg leuk, maar met de maalgraad en normale voorbereiding lukt het me veel minder channeling te voorkomen.
Op hoeveel bar heb jij je pre infussie staan? Ik ben van 2 naar 6 bar gegaan. Maar veel maakt dat niet uit. En hoe lang laat jij de pre infussie staan? E.e.a. natuurlijk van de soort koffie.
Ik drink licht/medium (90s na FC) Niguarcua.
Alvast dank!
Met groet,
Sander de Bie
Weesp
Frans zei…
Beste Sander, leuk een mede-bezitter van de EtzMAX & L-R tegen te komen! Ik heb de pre-infusie doorgaans op 3.5 bar staan. 6 bar is geschikt voor wanneer je eigenlijk 'filterbranding' gebruikt, dan is die niet extreem zuur maar krijgt die door de hogere druk/temperatuur combinatie toch een normale body die je bij espresso verwacht. Niet te hard tampen in elk geval. bij de E61 komt het water er zonder meer van boven op regenen, bij een zetgroep als de L-R trek je eerst wat lucht door de puck heen wanneer je de hefboom omlaag beweegt en daarna pas regent het water via het douchescherm op de puck. Wanneer je te hard tampt, kan het zijn dat je de puck los trekt of breekt, waarna het water om te beginnen door de puck sijpelt en je channeling hebt. Ook kan het helpen om iets grover te malen, zodat ook daardoor het water makkelijker in de puck kan doordringen en de pre-infusie op een gelijkmatige manier kan doen, in bijvoorbeeld 5 tot 10 seconden. Zie je dat vrijwel alle gaatjes van het filterbakje gevuld zijn met donkere druppels espresso die naar buiten willen, dan kun je de hefboom weer omhoog brengen en de extractie beginnen. Heb je ook andere bonen geprobeerd? Heb je de bonen zelf gerand? Bij mijn branding is de ontwikkel-fase eerder 2.5--3 minuten en is 1.5 minuut vrij kort/hevig. Groet! Frans
Sander de Bie zei…
Dank Frans voor je uitvoerige antwoord! Leuk :-) Ik ga aan de slag! Groet, Sander
Sander de Bie zei…
Ja, brand zelf met een vriend. Hebben een 6kg drumbrander in mijn schuur. Hadden eerst 4 min na FC, maar smaakte mij te "baked", muffe nasmaak lang op verhemelte. Via luisteren podcast van meerder branders hoorde ik andere tijden. Onze laatste brandingen zijn dus 90 s na FC. Koffie is idd zuurder, maar fris op zijkant tong en snel weg. En ook een veel lekkerdere niet muffe nasmaak. Ik zal de bonen eens "droppen" tussen de 1,5 en 3 minuten. Wellicht minder zuur en niet baked :-) Nogmaals dank voor je antwoord. Met groet, Sander
Frans zei…
Leuk, die brander-avonturen! Mogelijk zou meer airflow door de drum naar buiten / de schoorsteen kunnen helpen tegen de rokerige smaak wanneer de bonen vanaf FC langer in de rook hebben moeten rollen. Is het mogelijk dat te proberen of is de luchtstroom niet mechanisch aangedreven maar louter een klepje dat je kunt openen/sluiten? Groet, Frans
Sander de Bie zei…
Airflow is mechanisch en draai ik kort na Fc naar 100% open. Bonen smaken/ruiken niet naar rook hoor. Ik denk dat onze "eerste" branding wat muffiger smaakte door te lange ontwikkel fase a 4,5 min. Nu 90s en lekkerder, maar zal dit weer ns wat verlengen. Komt goed!

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser