Humeurapp

Bij het posten van een pakketje naar m'n dochter in Sydney kreeg ik een "Track and Trace" nummer mee. Na een paar dagen zag ik dat "bezorging niet is gelukt, adres was incompleet." Vanzelfsprekend had ik foto's van alle verzendpapieren zodat ik kon zien dat het adres wel klopte.

Gisteren belde een postmedewerker op. Heel attent. We namen de adressen samen nog een keer door.

Daarnet een mailtje:

"Op 19-12-2013 heeft u van Minke van PostNL een reactie gekregen op uw onvrede of klacht. Uw contact had betrekking op de volgende zending met barcode [xxx]. PostNL verneemt graag wat u vindt van de reactie op uw klacht. Uw terugkoppeling wordt gebruikt om verbeteringen aan te brengen in de manier waarop PostNL met klachten omgaat. PostNL vraagt u vriendelijk om uw terugkoppeling door de beantwoording van een paar vragen."

Nu had ik helemaal geen klacht, slechts een haperend pakketje, maar toch aardig van ze. De vriendelijke mensen van het vroegere postkantoor hebben nu een baan achter mijn computerscherm.

Ik klikte op de link en kon van alles terugkoppelen. Tot slot een soort "stemmingsmeter" waarmee ik een profiel van mijn gemoedstoestand kon aangeven. Hoe boos of verheugd ben ik? Meer gerustgesteld of toch nog ongerust? Teleurgesteld of vooral tevreden? Heerst er kalmte of raast er woede? Zou ik kunnen zeggen dat ik me plezierig voel, of ben ik ergens toch verdrietig?

Hoe is onze gemoedstoestand momenteel?
Ik vind dat briljant! Er zou een App moeten komen waarmee we op gezette tijden onze gemoedstoestand kunnen aangeven. Dan kan de overheid dat volgen en er op inspelen.

In de ochtend, kort nadat de bewegings-sensor van de iPhone heeft gemerkt dat je wakker bent, de eerste meting. Mooier dan hier boven, een aantal gekleurde vlakken waarop je snel kunt aangeven dat je een beetje ongerust bent, vrij kalm, overwegend plezierig gestemd maar absoluut niet boos. Dan tegen het einde van de ochtend, wat geagiteerd door slechte koffie, ongeduldig in de rij voor de lunch, toch ook wel een beetje verheugd over het lekkere eten en de leuke collega's aan een tafeltje ginds. 

En zo kun je de hele dag door op leuke grafiekjes je stemming volgen en deze op Facebook delen als je juist op een piek zit. Zodra je een uitschieter richting tevredenheid, geluk en plezier kunt tonen, stelt de app al voor dit onmiddellijk te delen.  

Voor de weersverwachting op het NOS Journaal komt er een vaste rubriek waarbij we op een kaart van Nederland de ontwikkeling stemming van die dag kunnen zien. "Net als gisteren is men in Amsterdam weer het meest verheugd geweest terwijl in de omgeving van Hengelo toch nog wat onrust is blijven hangen na de kleine depressie die we vorige week zagen. Vanuit Limburg komt kalmte ons land binnen en eigenlijk alleen in Groningen, boven de gasvelden, zien we het typische beeld van hardnekkige ongerustheid. Deze is vermoedelijk ook conjunctuur gerelateerd, en laten we de naderende Kerst niet vergeten. Het Ministerie van Binnenlandse zaken meldt dat er aanvankelijk veel onrust en boosheid is gemeten na de laatste berichten over het afluisterschandaal, maar het uitgegeven perscommuniqué dat dit slechts op betrekkelijk kleine schaal heeft plaatsgevonden had het beoogde effect. In enkele op zichzelf minieme kringen bleef de meter uitslaan, maar dit bereikte niet het kritische niveau en we hebben geen burgers hoeven neutraliseren. De overheid streeft er naar om met de komende feestdagen zoveel mogelijk mensen in staat te stellen deze thuis door te brengen. In januari zullen de metingen weer tegen het licht worden gehouden, ook van hen die zich hieraan hebben onttrokken." 

Leuk ook om tegen het slapen gaan nog even de stemming in te voeren en deze te vergelijken met anderen in je buurt. Dat laat de app ook zien. Haha! De buurman is licht geagiteerd en ontevreden terwijl jij met een kalme zucht na een plezierpiek richting dromenland zweeft.

Vind ik leuk! 


PS Ik wilde dit ook aan de afzender van de mail sturen, maar dat kan niet. Kees Klink van PostNL voert een beleid van "Wij schrijven u wel, maar we lezen niet wat u antwoordt, dank u."

"We kijken uit naar uw reactie.

Met vriendelijke groet,

Kees Klink
Directeur Klant en Kwaliteitsmanagement
PostNL

Deze e-mail is automatisch gegenereerd. Als u een e-mail terug zou sturen, dan wordt deze niet gelezen."

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser