Voel de autoklaaf


De probe die met z'n vinger in het koffiefilter zit tijdens het koffiezetten is stuk en het was lastig er een vervanger voor te vinden. Idealiter is het maar een kort staafje, maar liever geen draad omdat die weer kwetsbaar is en altijd net weer iets anders kan staan waardoor je ook wat anders meet, het hete water boven de koffie, de gezellige warmte midden in de koffieprut... en de meeste zijn erg lang, ontworpen om ergens in te steken, een stuk vlees in de oven, een lang meetinstrument, een ventiel tussen twee ruimtes.

Gelukkig vond ik er een en die heeft nog een pracht naam ook. "Miniatuur Autoklaven Voeler." Autoklaven. Ik wist niet dat die bestonden, maar het is wel goed er een te hebben. Als je eenmaal een autoklaaf hebt, kun je al snel niet meer zonder. Bietjes heb je zo gaar.
 
 

Reacties

Thomas Guy zei…
Ha Frans, ik lees hier veel over hoe koffie gemaakt dient te worden en ik besef: ik heb nog nooit koffie gemaakt. Misschien moet je eens beschrijven hoe het gedronken dient te worden. Ook geen onbelangrijk aspect, me dunkt. Misschien kan ik toetsen of ik al wél eens koffie heb gedronken...
Frans zei…
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
Frans zei…
Dan Kehn, de man die een groot Engelstalig / Amerikaans forum voor koffie-types beheert, heeft wat clips gemaakt met name over het proeven: zie o.a.
http://www.youtube.com/watch?v=J3PQ3bMTXoI

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser