Onvriendelijke nawoes



De postbode is verdwenen en daarvoor in de plaats lopen en rijden er veel meer mensen dan voorheen om post en pakjes te bezorgen. Laatst had ik een paar dingen online besteld en diverse pakketdiensten kwamen spullen brengen, op verschillende momenten van de dag en met ieder hun eigen vriendelijke briefjes in de bus. Bij de een kon ik online aangeven wanneer ik thuis zou zijn, bij de ander kon ik bellen om te zeggen dat ik het pakje ergens buiten de stad zou ophalen, de derde had mijn bestelling bij de buren afgegeven. De vierde bezorger belde me op mijn mobiel om te vragen waar ik was en hij bracht het pakje de volgende ochtend vroeg langs bij mijn vriendin, een wijk verderop. Het is me een raadsel hoe dat allemaal kan terwijl het ook nog eens meer winst oplevert dan onze PTT voorheen had.

De mensen die de brieven rondbrengen doen hun best maar ze werken part time en niet lang genoeg in deze wijk om de straatnamen te leren kennen. Nu merk ik dat post voor mij af en toe bij anderen terecht komt, op hetzelfde huisnummer van een straat die ongeveer net zo heet als mijn straat. Op een grote enveloppe, bezorgd door Sandd staat een heel verhaal:

"Dit is zeker de 5de keer dat jouw post bij ons komt," begint het. Dat klinkt streng. Er zit een luid verwijt in verstopt. Mijn post komt bij hen. Zoals mijn hond, als ik een hond had, nu al voor de vijfde keer in hun tuin is komen kakken. Of mijn kind die brutaalweg bij hen binnenstapt en een stuk kaas uit de koelkast pakt. Voor de vijfde keer.

"Is niet erg, wij brengen hem altijd keurig bij je in de bus." Nu worden ze dus echt boos. Dat "is niet erg" is een voorbode van wat wel erg is. Het gaat hier ook om iets dat hoog wordt opgenomen, het is iets persoonlijks, we hebben het over hem. Ze brengen hem altijd keurig bij me in de bus. Keurig zijn ze, zij wel, al zijn ze hem intussen wel zat.

"Heb jij ook weleens post van ons? En doe je dat dan ook?" Verdomd, ik heb soms post voor bewoners die hier al jaren niet meer wonen, van een studentenvereniging en een modehuis maar niets voor hen. Zij missen al een tijdje wat post en nu hebben ze bedacht dat ik die moet hebben ontvangen, geopend en voor mezelf gehouden terwijl zij mijn post altijd netjes langsbrengen. 


Het slot kan ik niet goed lezen. "Vriendelijke groet," zou ik verwachten maar begint dat nu echt met een O zoals "onvriendelijke" en dan nog iets als "nawoes"?

Lieve bijna-straatgenoten met hetzelfde huisnummer, dank voor het nabezorgen van mijn post. Ik ken u niet maar vrees u wel. Doe wat u wilt met mijn post maar stop met die nawoes


PS 2 september 2015:


Reacties

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser