Waar is de Liberté



"Schepen botsen op de Noordzee" lees ik. Het is geen scheepsramp dus het bericht is ook al snel weer van de nieuwspagina verdreven. "De Sloman Themis lag voor anker en is vermoedelijk even na negen uur aangevaren door de Athiri. Er ontstonden geen lekkages." Wat een geluk, zal me een klap zijn geweest. Hoop gedoe met verzekeringspapieren. Stappen beide kapiteins op elkaars schip om de schade in te schatten? "Die scheur was er zo te zien al, kapitein?" Worden de formulieren ingevuld in de hut van de schuldige of in de aangevaren partij?

"De Athiri mocht even voor middernacht de haven van Rotterdam binnenvaren. De Sloman Themis wordt nog nader geïnspecteerd."

Prachtig. Vooral de laatste woorden, "De Sloman Themis wordt nog nader geïnspecteerd." Die zijn niet door een journalist geschreven, dat zijn woorden die ruiken naar olie en gezag, naar verantwoordelijkheid in een gebied waar geen huizen staan.

Ik kijk of ik meer informatie kan vinden over de Sloman Themis en ik zie op een kaart dat het schip inderdaad nog een eind voor Rotterdam op zee voor anker ligt. Er blijkt een website te zijn waar je zulke schepen kunt volgen. Op marinetraffic staan foto's, genomen in Spanje, Noorwegen, Griekenland, onderweg en in havens waar het steenrode schip heen moest. Later op de dag kan ook de Sloman Themis doorvaren en in de avond ligt het bij Maassluis langs de Noordzeeweg.

Wat mooi dat er een manier is om de schepen te volgen. Ik kijk op de kaart waar ik woon en ik zie dat er een schip aankomt. Vanuit mijn open raam kan ik 'm nog niet zien, maar op de kaart schuift hij m'n kant op. De Liberte is het, een vrachtschip 57 meter lang en zes meter breed. Ik neem aan dat de schipper Liberté bedoelde, maar in elk geval in de registers is het accent op de laatste e weggelaten. Een zeeman heeft geen accent nodig, en Liberte is Liberte, ook zonder é. Vijf minuten later schuift het schip onder de geheven brug van de Kinkerstraat door en even later zie ik hem voorbijvaren. LIBERTE. Er staat een heel klein, dun accent op de laatste kapitale E.

Ik maak een foto van de doorkomst. De kapitein kijkt niet om, hij heeft wat beters te doen, nog een paar bruggen, dan de sluis in en het Nieuwe Meer op.

Ik zie dat er van de Liberté nog geen foto beschikbaar is op de site, ik stuur hem op en een half uur later heeft de Liberté een gezicht. Om te kunnen volgen waar mijn eerste schip heengaat voeg ik hem online toe aan mijn vloot. De website heeft ook een app voor op de iPhone en daarop kan ik, waar ik ook ben, zien welke schepen er in de buurt zijn, waar ze zijn, waar ze heen gaan, welke route ze hebben gevolgd en als ik wil, kan ik proberen er een te fotograferen. Het schip gaat verder en mijn foto gaat mee. Ik krijg een SMS zodra hij weer in de buurt is.

Daarstraks was de Liberté bij Amstelveen, maar twee uur geleden vertrokken en de positie is nu onbekend.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser