Gestoffeerde landschappen


Vanuit de bibliotheek van Huis Marseille tuur ik de besneeuwde tuin in. In het mooie oude huis aan de Keizersgracht vind ik dit de prettigste ruimte. Fotoboeken om door te bladeren, stilte om naar te luisteren.

De expositie elders in huis is vandaag moeilijk toegankelijk voor me. De foto's lijken me op het eerste gezicht vrij simpel te bevatten. Van veel fotografen is over allerlei onderwerpen van alles bij elkaar gehangen, wat onoverzichtelijk misschien maar leuk om er langs te lopen en mee te kijken met de makers.

Tot ik de teksten erbij lees. Dan blijkt het allemaal een stuk ingewikkelder te liggen.

"De deels belemmerde vergezichten van Dik Bouwhuis worden in deze selectie weersproken door de klassiek geïnspireerde, open, maar met koeien gestoffeerde weidelandschappen van Han Singels."

Ik kan zulke zinnen moeilijk volgen. Ik heb dat ook bij filosofen. Lange zinnen met woorden die niet bij elkaar lijken te horen, zoals "belemmerde vergezichten". Kun je een vergezicht belemmeren? Als dat kan, wat is er dan nog meer mogelijk? En het woord "maar" waar er geen tegenstelling lijkt te zijn. De weidelandschappen zijn open, ze zijn klassiek geïnspireerd, MAAR ze zijn gestoffeerd. Jawel, gestoffeerd, met koeien. Zie je een weidelandschap, dan kun je koeien verwachten, dat weet een kind. Waarom staat hier "maar"? Werken die ook belemmerend? Wordt een landschap minder open wanneer er koeien lopen? Torenflats en raffinaderijen zouden in de weg staan, het zicht belemmeren, maar koeien? Raadselachtig.

Deze fotografen hebben filmrolletjes gebruikt in plaats van geheugenchips en de foto's zijn afgedrukt door mannen die het oude doka-ambacht nog beheersen. Voor hun werkgevers hebben ze de geheugenchip, want dat is "snel, goedkoop en makkelijk" verdiend. Maar voor zichzelf hebben ze film: "juist omdat de vloeiende vorm van de fotokorrel in de chemische emulsie voor een gradueel verloop van tonen en tinten zorgt en diepte aan het beeld geeft."

Vakmanschap is meesterschap. Als ik hun opdrachtgever was, zou ik rolletjes eisen.



Reacties

Unknown zei…
Ah, heerlijk... Koeien die een landschap stofferen, het is een gepuzzel in mijn hersenen om dat voor me te zien. "Stofferen" is in het Engels "to upholster: To fit padding, stuffing, springs, webbing and fabric covering to furniture". Hebben ze de huid van de koeien gebruikt om het landschap met leer te bekleden? Oef...

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser