Trots


Ik denk nog steeds "burgemeester Leers" als ik die naam hoor. Hij is nog maar net minister en Geert wil hem al villen. Leers "moet meer ruggengraat tonen."

Het komt op mij over als het gebrul van een leeuw die ons van ver achterin het dierenbos aan het schrikken wil maken. Net zoiets als Johan Cruyff die meldt welk voetbalbestuur moet opstappen, wie ontslag zou moeten nemen als het aan hem lag. Maar het lígt niet aan hem.

Ik herinnerde me dat ik een poos geleden vreesde dat Rita Verdonk groot en machtig zou worden. Wat zou zij eigenlijk doen vandaag de dag? Werkt ze weer ergens in een gevangenis in de administratie?

Ze blijkt nog in de politiek te zitten. En ze zal ongetwijfeld van alles vinden over ons kabinet, of over de criminaliteit, maar je hoort er niets meer van. Hebben de journalisten geleerd hun schouders op te halen en het antwoordapparaat in te schakelen zodra ze het nummer van Verdonk zien verschijnen?

Op haar website lijkt er nog van alles aan de hand. Heel veel uitroeptekens staan er. "GOUDA HEEFT WAARSCHUWING OP ZAK!" is een belangrijke mededeling. Het is me niet duidelijk wat de Acropolis ermee te maken heeft maar die staat er volop bij in de schijnwerpers. Het is een VVD'er die vindt dat Gouda wel wat beter mag boekhouden dus ik vraag me af waarom Verdonk hiermee te koop loopt. Maar goed, het is groot nieuws voor iemand. Goed voor een van de elf uitroeptekens op de website.


"Kom op FC Utrecht!!" heeft er al twee. Hier is me ook niet meteen duidelijk wat het te maken heeft met Rita's politieke beweging. Misschien was er een bestuursvergadering op de tribune.



Rita staat op de foto met kiezers die net als zij trots zijn op Nederland. Voetballend en bierdrinkend Nederland. Rita valt op omdat ze de enige is die geen oranje jurkje aan heeft, maar ik wil me ook liever niet voorstellen hoe dat eruit zou zien.

Dan staan er nog twee mannenkoppen op, met onder hun portret wat raadselachtige uitspraken die duidelijk moeten maken dat deze staatsmannen achter hun ovale brillenglazen diep hebben nagedacht. "Zinloos een probleem op te lossen met dezelfde mentale instelling, waardoor dit probleem nu juist veroorzaakt was!" Hup, alweer een uitroepteken. Maar wat zegt hij nou? Ik denk dat het over voetbal gaat want hij klinkt als een orakelende trainer na een verloren wedstrijd. Met grote stelligheid nonsens praten, daar zijn vast cursussen voor. Of zou hij een uitspraak van Einstein in gedachten hebben gehad? "The problems of today will not be solved by the same thinking that produced the problems in the first place."


Rita heeft ook een partijprogramma. "Vertrouwen en handhaven" heet het. In het latijn zou het beter klinken denk ik. Kleur en lettertype vind ik niets voor een partijprogramma. Meer iets voor een uitverkoop van japonnen voor de oudere vrouw, een door de winkelier zelf ontworpen affiche.

En er is een vaste rubriek, "In de media".

"Er zijn nog geen aankomende mediaoptredens bekend."

Houden zo. Hopelijk gaat het met Wilders ook die kant op.

Reacties

Anoniem zei…
in de media...

geestig!
Anoniem zei…
Leuk stuk. Ik hoop zeker dat die geblondeerde brullende leeuw achter Rita aan gaat. (Ik moet me nu gaan inhouden met de uitroeptekens :)

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser