Lattegeluk

Goeie prachtige koffie waar je ogen wijd open van gaan. Hoe druk het ook is, de koffiemakers nemen voor jou de tijd die het kost om het te maken zoals het hoort. En soms zoals het kán. Als alles meezit. Dat is niet iedereen gegeven en dat maakt het juist leuk. Altijd koffie voor een verwende smaak en af en toe een Grootse Kop waar je dromerig van wordt. De dikke roomgestoomde melk wordt zo over de sterke koffie gegoten dat je een vorm ziet die zelfs blijft als je van de koffie drinkt. Coffee Company, Berenstraat. De plek waar de zon pas echt opgaat.

Op de Utrechtsestraat is een koffiemaker die het ook zo kan, maar z'n collega's willen niet dat-ie het doet. Voor je het weet willen de klanten geen koffie als hij er niet is...


[reactie van Jac Trum:
Koffiemachines bevonden zich bij mij tot voor enkele jaren terug in het gebied Moulinex of Philips. Onze bulkkoffie zetten we nog steeds met een apparaat van Philips (metalen thermoskan). Maar de behoefte aan af en toe een enkel kopje werd steeds groter, vooral omdat ik boven mijn kantoor heb en Marjan niet zo'n koffieliefhebber is. (Vrouwen drinken thee en wanneer je het dan over keuzes hebt!...) Dus kwam er een Senseo en ging de discussie bij mij vooral over het merk en de soort pads die je daarvoor kunt kopen.

Intussen zie ik hier op de Grote Markt een winkel verschijnen die alleen maar koffiemachines verkoopt, tegen prijzen waarvoor je een dikke computer neer kunt zetten. Ook de Bijenkorf heeft een aparte afdeling met alleen maar koffie en koffiemachines. Tabakshandelaar John Bodar uit Breda wijzigde zijn naam van 'Het Pijpenhuis' in 'De Compagnie' (om obvious reasons:-) en richtte zijn winkel helemaal opnieuw in, met een klimaatkamer voor allerlei 'toebaccoes', heuse Cubanen en ander duur spul en daarnaast begon hij met het in de winkel branden van koffie in allerlei mixen. Wanneer ik bij hem een kopje koffie ga drinken is dat een hele ceremonie en ik krijg er steevast een klein glaasje likeur bij. Lekker! Dat laatste is overigens niet de reden dat ik hem heb voorgedragen voor de KvK prijs van de meest innovatieve ondernemer van het jaar in West-Brabant, want hij is echt een ondernemer die nadenkt en voorop loopt in marktontwikkelingen.

Op de KvK kon ik vroeger bij het ontvangen van een gast volstaan met de vraag 'Koffie of thee?', maar dat voldoet niet meer, sinds we een geavanceerd apparaat van Douwe Egberts hebben staan. Daarin kun je niet alleen kiezen uit koffie (in 3 sterktes), cappuccino, espresso, verkeerd, chocolade en choco-deluxe (geweldig lekker, maar je wordt er zo vet van als een varken) maar de koffie wordt ook nog eens uit bonen gemalen waar je bij staat. De producten die er uit komen zijn hemelstrelend! Probleem is alleen dat de secretaresse die even wordt weggestuurd voor een kopje koffie een kwartier onderweg is.]

Reacties

radavi zei…
Vanochtend op het werk: de koffiebonen waren op!
En nu zitten we aan de 'hoogvliet bonen'. Het is duidelijk: kwaliteit heeft een prijs.

Ik krijg wel weer zin in een bakkie als ik dit lees.

Populaire posts van deze blog

Tiny Cheap Fluid Bed Roaster by Tije and Jan

Finished Pavoni & Fuji PXG4 pid: Probe Inside the Ring

TC4+ boards and Arduino controlled roaster by Matthias Gerstgrasser